Wymiana z USA

Opis szkoły

Hunderton Central Regional High School - jedna z najlepszych państwowych szkół średnich w USA, znajduje się w Flemington, stan New Jersey.
Szkoła liczy sobie ok. 3000 uczniów i jest świetnie wyposażona - w wielu klasach uczniowie pracują w czasie zajęć używając komputerów, laptopów, projektorów czy telewizorów. Poza tym uczniowie mają tam świetne warunki do nauki - małe grupy i bezstresowe lekcje.
Zaletą amerykańskiego systemu edukacji jest możliwość wyboru zajęć, w których uczniowie chcą uczestniczyć. Oprócz przedmiotów tradycyjnych takich jak biologia czy matematyka, mogą sobie wybrać język chiński, zajęcia tworzenia programów telewizyjnych czy radiowych, projektowanie wnętrz, czy gotowanie. Przez trzy miesiące każdego dnia uczniowie mają te same przedmioty, co może wydawać się nudne, ale po tym czasie wybierają sobie kolejny zestaw zajęć, które zaliczają w postaci testów i za które dostają określoną ilości punktów.
Duży nacisk kładziony jest na rozwój fizyczny - z fantastycznym zapleczem w postaci boisk do rożnych sportów. Uczniowie mają zajęcia sportowe np. szermierkę, siatkówkę, koszykówkę, siłownie czy nieznany u nas lacrosse.
Nasz przyjazd do szkoły amerykańskiej umożliwił nam zapoznanie się z tamtejszym systemem edukacji, nasze obserwacje lekcji w czasie pięciu regularnych dni szkolnych dostarczyły nam niezapomnianych wrażeń oraz sporo doświadczenia. Warto tez wspomnieć bardzo mile powitanie, które miało miejsce w szkole. Odbyła się huczna uroczystość, przygotowano biało-czerwone goździki, napisy w języku polskim, Amerykanie zaśpiewali nawet po polsku nasz hymn i przeczytali wiersze Wisławy Szymborskiej. Wszystko to zostało uwiecznione na wielu zdjęciach i filmie.

Rodziny

Podczas pobytu w USA każdy z nas mieszkał u jednej rodziny. Jak potem zgodnie wszyscy stwierdziliśmy, było to wspaniałe przeżycie - trafiliśmy na bardzo sympatyczne i przyjazne rodziny. Podobała nam się ich otwartości i chęć pomocy, którą nam ciągle okazywali. Większość z nas długo nie zapomni o naszym pobycie w USA. W każdym domu polscy uczniowie otoczeni byli troskliwą opieką i nikt nie mógł narzekać na brak zainteresowania. Do dziś mamy w pamięci długie rozmowy prowadzone z naszymi amerykańskimi przyjaciółmi. Mogliśmy porozmawiać właściwie na każdy temat, a przy okazji sprawdzić które ze stereotypów i uprzedzenia są prawdziwe, a o których można zapomnieć. Trudno nie wspomnieć o fantastycznej możliwości ćwiczenia naszego angielskiego. Konwersacje pomogły nam poznać i zrozumieć tych ludzi i kraj i na pewno wyjechaliśmy bogatsi w doświadczenia. Wszystkim naszym kochanym rodzinom dziękujemy za cały trud, jaki włożyli w przyjęcie i ugoszczenie nasz tak wspaniale. DZIĘKUJEMY

Wycieczka do Waszyngtonu

Na dwudniową wycieczkę do Waszyngtonu wyjechaliśmy w niedzielę wczesnym rankiem. W drodze do stolicy USA minęliśmy Filadelfie i Baltimore. Zaraz po przyjeździe zostaliśmy zakwaterowani w dość luksusowym hotel CROWN PLAZA. Z okien rozciągał się widok na ulice, typowe dla wielkich amerykańskich miast - jednak całkiem innych niż Nowy Jork, który znany jest ze swych drapaczy chmur. Później rozpoczęliśmy autobusowy objazd miasta. Zobaczyliśmy m.in. najstarszy teatr i pierwszy założony w mieście hotel. Przez okna autobusu mogliśmy podziwiać monumentalne budynki rządowe wzorowane na rzymskich i greckich świątyniach oraz pomnik poświęcony drugiej wojnie światowej. Odwiedziliśmy także pomnik Lincolna, pomnik Waszyngtona, pomnik T. Roosvelta. Naszą wycieczkę zakończyliśmy przy Korean War Memorial oraz Vietman War Memorial z wyrytymi na czarnych kamiennych płytach 58,000 nazwisk osób, które zginęły w czasie wojny w Wietnamie.
Następnego dnia odwiedziliśmy Biały Dom, niestety niedostępny dla zwiedzających. Później zwiedziliśmy Kapitol, do którego dostać się można tylko poprzez uzyskanie .wejsciówki. w postaci spotkania się z danym senatorem. Senatorem stanu New Jersey jest Robert Menendes. Kapitol, zaprojektowany przez włoskiego architekta zrobił na nas spore wrażenie. Pożniej udaliśmy się w kierunku Mall.a, gdzie zwiedzaliśmy kompleks muzealny znany jako the Smithsonian Museums - Muzeum Rdzennych Amerykan, Galerii Sztuki Współczesnej, Muzeum Awiacji, etc. Nasz cały pobyt obfotografowaliśmy tysiąckroć.
W naszej opinii Waszyngton jest inny, kto wie czy nie piękniejszy na swój sposób niż Nowy Jork. Zycie tam wydaje się poważniejsze i spokojniejsze.

Wycieczka do Nowego Jorku

Wycieczka do Nowego Jorku trwała zaledwie jeden dzień - zbyt mało, żeby zobaczyć choć troszkę miasta, .które nigdy nie zasypia.. Odwiedziliśmy the Empire State Building, gdzie wyjechaliśmy windami na 86 piętro na taras widokowy, skąd rozciągał się niesamowity widok w promieniu ok. 150 km. Następnie odwiedziliśmy Polski Konsulat w Nowym Jorku . największy polski konsulat na świecie, gdzie spotkaliśmy się z Konsulem Generalnym p. Krzysztofem Kasprzykiem, którego córka okazała się być byłą uczennicą naszej szkoły. Pan konsul zgodził się objąć honorowym patronatem nasz projekt polsko-amerykańskiej wymiany naukowej.
Na obiad zostaliśmy zabrani do typowej amerykańskiej restauracji - okazało się, że porcje tam podawane są olbrzymie, a krwiste steki i tłuste żeberka niespecjalnie odpowiadają niektórym polskim żołądkom.
Po obiedzie wybraliśmy się na Time Square - serce Nowego Jorku, a następnie pojechaliśmy do miejsca, gdzie stały wieże World Trade Centre - Ground Zero. Smutny to był widok.
Na koniec wyprawy zeszliśmy nad rzekę, by przynajmniej z daleka zobaczyć Statuę Wolności i poczuć to, co mogli czuć imigranci przybywający do Ameryki statkiem.
Dzięki tej wycieczce mogliśmy lepiej poznać amerykańską kulturę. Świetnie się przy tym bawiliśmy, co uwieczniliśmy na wielu fotografiach.